Ulan Beetle

Dag 7: Boosten door Bulgarije

Arne is vandaag om 5 uur opgestaan om de kever een service beurtje te geven voordat we vertrekken. Onder andere de kleppen gesteld en de vering van de schokbrekers achter een tandje omhoog gedraaid zodat we wat minder laag staan. Vandaag is het plan om Bulgarije in 1 keer door te rijden en misschien zelfs Istanbul bijna te bereiken. Bij de grens van Servië en Bulgarije staat ook een andere Mongol Rally auto. Team On The Run met Matt en Philip. Grappig stel dat nog geen enkel ander team is tegengekomen onderweg. Na de grens komen we ze op de rondweg van Sofia weer tegen met een lekke band. Hoewel lek een understatement is: ons bandenplaksetje kon ze niet redden.

Eind van de dag staan we bij de Turkse grens. De doorstroming was prima alleen bij het bij elkaar zoeken van de papieren bleken we onze groene kaart te zijn vergeten! Hoewel op de kaart staat dat in het buitenland niet naar de kaart wordt gevraagd is dit wel zo om aan te geven dat je verzekerd bent. We kunnen bij de meeste grenzen wel een verzekering kopen maar daar hebben we deze verzekering niet voor af gesloten.

We hebben onze buurman Auke gevraagd om in ons huis te kijken of de groene kaart nog in de scanner lag, terwijl we in de rij van de paspoort controle stonden. Precies op tijd kregen we via WhatsApp een foto doorgestuurd en dit was voldoende voor de politie. Yeah!

Van opluchting besloot Ulie om de roest in het rechterraam los te laten. Dit was helaas de roest die het raam omhoog en omlaag liet gaan. De rest van de route dus helaas nog maar met 1 raam dat open kan. Omdat het al laat begon te worden reden we niet verder naar Istanbul maar zochten een hostel in Edirne. Gelukkig had Wendie een boekje van Istanbul bij zich dus het kwam helemaal goed!

Net over de grens is Turkije meteen echt anders dan de rest van Europa. Engels wordt er direct een stuk minder gesproken. Met de woordenlijsten uit de Istanbul gids en handen en voeten lukte het om ons hostel te vinden en zijn we zelfs door vrienden van de hotel eigenaar naar de lokale market gebracht waar we lekker konden eten bij een restaurantje.

Op tijd naar bed en de klok een uur terug in de tijd. Nog 6 tijdzones te gaan.